jump to navigation

Lectură August 17, 2009

Posted by ingerdemon in Ce citesc îngerii?.
trackback

Deci toată lumea cred că este cît de cît cunoscut cu poeziile lui Esenin pe care le-am învăţat la şcoală. Eu azi am găsit o pozie de-a lui despre o oarecare Taniuşa şi am hotărît s-o public. Culmea ironiei face că mai întîi am dat peste ea în română, apoi m-am hotarît s-o caut şi în original. E cam tristă poezie, căci moare într-un final Taniuşa. Cetire plăcută.

1911
Сергей Есенин.
Ростов-на-Дону: Феникс, 1997.

Хороша была Танюша, краше не было в селе,
Красной рюшкою по белу сарафан на подоле.
У оврага за плетнями ходит Таня ввечеру.
Месяц в облачном тумане водит с тучами игру.

Вышел парень, поклонился кучерявой головой:
„Ты прощай ли, моя радость, я женюся на другой”
Побледнела, словно саван, схолодела, как роса.
Душегубкою-змеею развилась ее коса.

„Ой ты, парень синеглазый, не в обиду я скажу,
Я пришла тебе сказаться: за другого выхожу”.
Не заутренние звоны, а венчальный переклик,
Скачет свадьба на телегах, верховые прячут лик.

Не кукушки загрустили – плачет Танина родня,
На виске у Тани рана от лихого кистеня.
Алым венчиком кровинки запеклися на челе,-
Хороша была Танюша, краше не было в селе.

Mândra mai era Taniuşa, nu-i găseai pereche-n sat,
Albu-i sarafan, la poale, cu fir roşu era dat.
Seara ea sărea pârleazul către-o moină uneori,
Cu luceafărul, de-a mija, luna se juca prin nori.

şi-ntr-o seară, către Tania, grăi falnicul fecior:
Fericirea mea, cu bine, eu cu alta mă însor.
Fata s-a facut ca ceara, ca de frig s-a-nfiorat,
Cu cosita despletita, ca un sarpe înfuriat.

Ah, voinic cu ochi albastri, nu fi, nu fi necajit,
Am venit sa-ti dau de stire:eu cu altul ma marit.
Nu e toaca de utrenii, ci strigari de vornicei,
În carute trec nuntasii, scot potcoavele scântei.

Nu-i jelit de cuci în crânguri, ci-i bocire de sfârsit:
Tania are-un semn în tâmpla, unde ghioaga a lovit.
Fruntea alba i-o-ncununa stropi de sânge închegat.
Mândra mai era Taniusa, nu-i gaseai pereche-n sat.

Comentarii»

1. i.o.flavius - Noiembrie 21, 2009

servus…
superb… mi/era dor de Esenin…
toate cele bune!

ingerdemon - Ianuarie 6, 2010

am înţeles 🙂 şi mie îmi place tare poezia rusă


Lasă un răspuns

